понеделник, 30 юни 2014 г.

Романтична ретровълна "заля" фестивала "В Двореца" – Балчик

Романтична ретровълна "заля" 12-ия Международен фестивал на късометражното кино "В Двореца" - Балчик.
"Приливът" започна с "На плажа, при кокосовите орехи" на британския режисьор Брадли Портър - съчетание от нямо кино и мюзикъл, цветен, но и с ретроспектива в охра, подобно на снимките от старите албуми. Патрик и Роузи са влюбени от деца - свързва ги любовта им към танците и холивудските мюзикъли от 30-те години. Неочаквано Патрик среща нова любима. Роузи обаче не се предава - навсякъде е с новата двойка - "изниква" от гардероба, с тях е на масата и дори в леглото. А дали всичко това се случва, или е сън, решава зрителят.
Физика и черен хумор - освен голяма любов - има в италианския филм "Първи закон на Нютон" на Пиеро Месина. "Всяко тяло запазва състоянието си на покой или на равномерно и праволинейно движение дотогава, докато външна сила не го изведе от това състояние. Но разликата между покой и движение не е особено голяма, а и покоят на някои тела е само привиден" - изрича глас зад кадър, докато камерата показва един след друг няколко седнали старци и един, който пуска малка топка да се търкаля, докато среща друга. Това е рамката на филма, в който възрастен мъж трескаво се приготвя като за среща, всъщност бърза за погребение - на съпруга на първата си любов, която продължава да обича. Благодарение на свой приятел се решава да говори с нея, дори се срещат. На съдбовния въпрос защо се е омъжила за другия, отговорът е просто "Той ми предложи".
Актуални събития - войните и бежанската криза в Близкия Изток, са фон на историята в "Любов, мечта и рай" на Айман ел Амир, копродукция на Египет и Йордания, но фокусът отново е "ретро" - любов, романтика, сантименталност, мечти - с музика и песни в този стил.
Към забравени или пренебрегвани в забързаното съвремие изконни
стойности връщат зрителя още два филма с нотки на сантименталност. За да възстанови доверието и привързаността на майка си, която много обича, младо момиче се обръща към шивачка "магьосница", която закърпва житейски разриви в "По-близки" на Сзе Ян Мин /Китай/. Чувствителни хора, които не могат да оставят ранено от бракониери глиганче да умре, се оказват героите на "Разбойници" - двама юноши, които бягат от полицията след обир на магазин и попадат в гората. Камерата следи отблизо лицето на единия - настървен, злостен, изгубил сякаш всичко човешко. А после именно той не е в състояние да изостави животното. В края на филма - когато глиганчето е спасено след разни перипетии - лицето на момчето излъчва доброта и благородство, просто си е върнало човешкия облик.